Nykypäivänä yritysten on oltava sosiaalisessa mediassa
jatkuvasti asiakkaiden tavoitettavissa. Somen hallitseminen on kuitenkin
haastavaa, eivätkä yritykset osaa aina hyödyntää sen tuomia etuja.
Some -markkinoinnista on puhuttu viimeaikoina kaikkialla.
Pääaiheeksi keskustelussa nousee usein osallistavuus. Miten saada asiakkaat
osallistumaan keskusteluun? Miten luoda kiinnostavaa sisältöä, ja miten
tavoittaa oikea kohderyhmä?
Valitettavan usein yrityksien some -markkinointistrategia tuntuu koostuvan enemmän on enemmän –ajattelusta. Materiaalia julkaistaan jokaisessa sosiaalisen median yhteisössä sen enempää sisältöä miettimättä. Toki löytyy myös yrityksiä, jotka vain luovat yritykselleen profiileja sosiaalisen median palveluihin ja elävät uskossa, että ne pitävät siellä itse itsensä aktiivisina.
On ymmärrettävää, että sosiaalisessa mediassa markkinointi houkuttaa yrityksiä, onhan sisällön tuottaminen useimmiten maksutonta ja sillä tavoittaa todella laajan osan kohderyhmästä.
Kilpaillessaan siitä kuka ehtii tuottamaan enemmän sisältöä lyhyimmässä ajassa, ovat yritykset unohtaneet pysähtyä miettimään, mihin muuhun sosiaalista mediaa voisi hyödyntää pelkän sisällön tuottamisen sijasta.
Nouseva termi some -markkinoijien huulilla onkin Social Listening.
Sosiaalisen median yhteisöt tarjoavat mahdollisuuden päästä käsiksi tietoihin, josta jokainen yritys haaveilee.
Tarkkailemalla yhteisöjä yritys voi helposti havaita ketkä sosiaalisessa mediassa puhuvat, mistä he puhuvat, milloin he puhuvat ja missä he puhuvat.
Liikkumalla omalle yritykselle läheisten teemojen yhteydessä yritys voi saada selville mistä juuri heidän asiakkaansa ja kohderyhmänsä puhuvat, mikä heille on tärkeää ja miten he muotoilevat viestinsä. Ovatko viestit sanallisia vai kuvien muodossa ja minkälainen sävy viesteissä on?
Sosiaalinen media antaa mahdollisuuden myös kilpailijoiden tarkkailuun: mitä kilpailijoista puhutaan, miten he puhuvat itsestään ja minkälaista sisältöä he julkaisevat? Tätä kautta yrityksen on helppoa pysyä ajan tasalla markkinoiden tilanteesta ja siitä, mitä ja millä tavoin muut tekevät.
Sosiaalinen kuuntelu on avannut uuden osa-alueen some –markkinoinnille. Suomessa kuunteluun tarjoaa apuaan ainakin Norjasta lähtöisin oleva mediaseurannan edelläkävijä Meltwater.
Kuuntelun ja tarkkailun avuksi on luotu myös työkaluja, jotka auttavat yritystä alkuun pääsemisessä ja vähentävät mahdollista tiedonpaljouteen hukkumista.
Sosiaalista media koskevat samat säännöt kuin muussakin liiketoiminnassa: vasta kuunneltuaan asiakkaittaan yritys voi lähteä tarjoamaan heille kohdennettua ja tärkeää sisältöä. Ottaessaan ne huomioon, yritys pystyy pitämään asiakkaansa tyytyväisinä ja ymmärtämään, mitä he haluavat.
Riika & Terhi
Lähteet:
Nuccio Leslie, Listen Up –The Definitive Guide to Social Listening for smarter Business
www.meltwater.com/fi/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti