sunnuntai 8. joulukuuta 2013

Mitä sissimarkkinointi on?


”Sissimarkkinointi tarkoittaa markkinointia, jossa panos-tuotto-suhde on kunnossa, eli saat reilusti enemmän takaisin kuin sijoitit. Sissimarkkinoinnissa on kyse asiakaskokemuksen luomisesta ja parantamisesta. Pelkkien uusien asiakkaiden sijasta tähtäimessä on saada lisää suosittelevia asiakkaita sekä enemmän ja isompia kauppoja nykyisiltä asiakkailta. Sissimarkkinoinnin tavoitteena on siis parantaa ja ylläpitää myyntisi katetta eikä pelkästään kasvattaa myyntiä.” (http://www.plutoni.fi/index.php?section=38).


Aina ei tarvitse rahaa onnistuakseen markkinoinnissa tehokkaasti. Maksimitulos voidaan saavuttaa minimi panoksin. Sissimarkkinoija investoi aikaa, energiaa ja mielikuvitustaan. Yksinkertainen voi olla nerokasta ja toimivaa. Tyrkyttämisen sijasta annetaan ideoita ja neuvoja sekä harrastetaan täsmämarkkinointia. 
















"It takes you 1 second to get drinking water. He has to walk 20 km."
"Water is a human right. Help us provide access to drinking water."
Belgialainen mainotoimisto Duval Guillaume Antwerp iski baarien, ravintoloiden, elokuvateattereiden, yliopistojen ja asemien vessoihin maailman vesipäivänä.


Sissimarkkinoija eroaa perinteisestä markkinoijasta. Sissimarkkinoija yhdistää useita menetelmiä kokonaisuuksiksi, ei yritä peitota kilpailijaa vaan etsii mieluummin mahdollisuuksia tehdä yhteistyötä. Sissimarkkinoija työskentelee lähellä myyntiä ja haluaa luoda asiakassuhteita. Tunnettuuden mittaamisen sijasta yrityksen kannattaa seurata myynnin kasvua.

Hyvä esimerkki sissimarkkinoinnista on Jari Parantaisen Sissimarkkinointikirjassa kerrottu Cykelspecin huoltokampanja, jossa työntekijät kiinnittivät huonossa kunnossa oleviin polkupyöriin kirjekuoret, joiden sisällä oli huoltoarvio, siihen oli merkitty mitä he pistäisivät pyörissä kuntoon ja mitä tämä kustantaisi.


























Tukholmassa lumiukot kehottavat ottamaan lainaa ympäristöystävällisiin autoihin.


Sissimarkkinoija etsii ongelmia ja haluaa ratkaista ne! Esimerkki: Muotoiltuja tyynyjä valmistava yritys markkinoi teemalla; paremmat unet, tyynyt eivät menneet kaupaksi. Selvittivät ostaneilta asiakkailta miksi he ostivat tyynyn ja syyksi selvisi niska -ja hartiakivut. Käyttivät näitä seuraavan mainoksen teemana ja tyynyt alkoivat tehdä kauppaa.

Sissimarkkinoija opettelee asiakkaidensa ostokäyttäytymistä ja hänen markkinointinsa hyödyttää myös asiakasta.





















Jakartan rintasyöpäsäätiö liimasi hedelmiin tarroja, joissa luki "Ladies! If only you checked your breasts the same way". 


Sissimarkkinoijan ei aina tarvitse miellyttää. Kaikkia miellyttävä viesti ei välttämättä tuota eniten myyntiä. Sissimarkkinointi puhuttelee ostajaa. Mieleeni on jäänyt hauska ja provosoiva esimerkki mainoskamppanjasta Parantaisen Sissimarkkinointi teoksesta, jossa kilpailija vastasi  ”hiustenleikkuu 6 dollaria” –mainokseen ”korjaamme 6 dollarin hiustenleikkuut ”.


/Tiia Kares



Lähteet:



viitattu 5.12.2013: http://pirkka.typepad.com/luovat/sissimarkkinointi/page/2/

Parantainen, J. 2005. Sissimarkkinointi, Helsinki: Talentum

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti