”Sissimarkkinointi tarkoittaa
markkinointia, jossa panos-tuotto-suhde on kunnossa, eli saat reilusti enemmän
takaisin kuin sijoitit. Sissimarkkinoinnissa on kyse asiakaskokemuksen
luomisesta ja parantamisesta. Pelkkien uusien asiakkaiden sijasta tähtäimessä
on saada lisää suosittelevia asiakkaita sekä enemmän ja isompia kauppoja
nykyisiltä asiakkailta. Sissimarkkinoinnin tavoitteena on siis parantaa ja
ylläpitää myyntisi katetta eikä pelkästään kasvattaa myyntiä.” (http://www.plutoni.fi/index.php?section=38).
Aina ei tarvitse rahaa onnistuakseen
markkinoinnissa tehokkaasti. Maksimitulos voidaan saavuttaa minimi panoksin. Sissimarkkinoija
investoi aikaa, energiaa ja mielikuvitustaan. Yksinkertainen voi olla nerokasta
ja toimivaa. Tyrkyttämisen sijasta annetaan ideoita ja neuvoja sekä
harrastetaan täsmämarkkinointia.
"It
takes you 1 second to get drinking water. He has to walk 20 km."
"Water
is a human right. Help us provide access to drinking water."
Belgialainen mainotoimisto Duval
Guillaume Antwerp iski baarien, ravintoloiden, elokuvateattereiden,
yliopistojen ja asemien vessoihin maailman vesipäivänä.
Sissimarkkinoija eroaa perinteisestä
markkinoijasta. Sissimarkkinoija yhdistää useita menetelmiä kokonaisuuksiksi,
ei yritä peitota kilpailijaa vaan etsii mieluummin mahdollisuuksia tehdä
yhteistyötä. Sissimarkkinoija työskentelee lähellä myyntiä ja haluaa luoda
asiakassuhteita. Tunnettuuden mittaamisen sijasta yrityksen kannattaa seurata
myynnin kasvua.
Hyvä esimerkki sissimarkkinoinnista
on Jari Parantaisen Sissimarkkinointikirjassa kerrottu Cykelspecin
huoltokampanja, jossa työntekijät kiinnittivät huonossa kunnossa oleviin
polkupyöriin kirjekuoret, joiden sisällä oli huoltoarvio, siihen oli merkitty
mitä he pistäisivät pyörissä kuntoon ja mitä tämä kustantaisi.
Tukholmassa lumiukot kehottavat
ottamaan lainaa ympäristöystävällisiin autoihin.
Sissimarkkinoija etsii ongelmia ja
haluaa ratkaista ne! Esimerkki: Muotoiltuja tyynyjä valmistava yritys markkinoi
teemalla; paremmat unet, tyynyt eivät menneet kaupaksi. Selvittivät ostaneilta
asiakkailta miksi he ostivat tyynyn ja syyksi selvisi niska -ja hartiakivut.
Käyttivät näitä seuraavan mainoksen teemana ja tyynyt alkoivat tehdä kauppaa.
Sissimarkkinoija opettelee
asiakkaidensa ostokäyttäytymistä ja hänen markkinointinsa hyödyttää myös
asiakasta.
Jakartan rintasyöpäsäätiö liimasi
hedelmiin tarroja, joissa luki "Ladies! If only you
checked your breasts the same way".
Sissimarkkinoijan ei aina tarvitse miellyttää.
Kaikkia miellyttävä viesti ei välttämättä tuota eniten myyntiä. Sissimarkkinointi
puhuttelee ostajaa. Mieleeni on jäänyt hauska ja provosoiva esimerkki mainoskamppanjasta Parantaisen Sissimarkkinointi teoksesta, jossa kilpailija vastasi
”hiustenleikkuu 6 dollaria” –mainokseen ”korjaamme 6 dollarin
hiustenleikkuut ”.
/Tiia Kares
Lähteet:
viitattu 8.12.2013: http://www.plutoni.fi/index.php?section=38
viitattu 5.12.2013:
http://pirkka.typepad.com/luovat/sissimarkkinointi/page/2/
Parantainen, J. 2005.
Sissimarkkinointi, Helsinki: Talentum
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti