Olemme opinnoissamme keskittyneet vahvasti johtamista koskevaan kirjallisuuteen. Lukupiireissä herää aina keskustelua siitä, minkälainen on hyvä johtaja ja mitä hänen vastuulleen kuuluu.
Johtajan kannettavaksi kasautuu paljon paineita ja vastuuta;
tuloksen tekemisestä henkilökunnan kemioihin ja ryhmähenkeen. Ajattelutapa on
jopa vähän hassu – miten yksi ihminen pystyisi vastaamaan kaikesta? Mitä
keinoja johtajalla on, jos alaiset niskuroivat eivätkä suostu tekemään heille
annettuja tehtäviä? Johtaja saa toki korvausta tekemänsä työn vastuullisuudesta
ja vaativuudesta, mutta yhtälailla työyhteisön muiden jäsenten tulisi kantaa kortensa
kekoon.
Viime aikoina pinnalle on noussut alaistaitojen tärkeys
johtamistaitojen rinnalla. ”Käytännön työelämässä oman työn johtamisvastuu
siirtyy yhä enemmän työntekijälle itselleen ja johtajan työ keskittyy toisen
työn tarkastamisen sijasta asiantuntijuuden ja kokonaisuuksien johtamiseen”.
Johtajan tekemisiä arvioidaan ja hänen taitojaan esimiehenä
arvostellaan – esimiehenä oleminen kuuluu hänen työnkuvaansa ja siihen on
olemassa tietyt normit. Samalla tavoin alaisella on velvollisuus ottaa muut
huomioon, kommunikoida selkeästi, tehdä työtään hyvin ja vastata omalta
osaltaan työyhteisön toimivuudesta. Alaisilta ei kuitenkaan vaadita näitä
taitoja samalla tavoin kuin esimieheltä. Yleensä jos ongelmia ilmenee,
käännytään esimiehen puoleen ja ajatellaan, että hän on johtanut alaisiaan
huonosti.
Johtamista ei saisikaan katsoa yksipuolisena toimena, vaan
vastavuoroisena. Sekä alainen että johtaja ovat vastuussa työtehtävien onnistumisesta
ja työpaikan ilmapiiristä. Alaistaitoja ei kuitenkaan saa pitää esimiestaitojen
vastakohtana, vaan ”alaistaito on kykyä toimia työyhteisön täysivaltaisena
jäsenenä”. Tällöin johtamisessa korostuu
puhumisen ja vuorovaikutuksen tärkeys.
Olisi hienoa, jos yrityksissä painotettaisiin alaistaitojen
merkitystä enemmän. Näin saataisiin jokainen työntekijä ymmärtämään, että monet
asiat lähtevät itsestä ja omasta tavasta suhtautua tilanteisiin. Ihanteellisessa tilanteessa jokaista kannustettaisiin ja työntekijöille asetettaisiin kehittävät
tavoitteet. Tällä tavoin saataisiin lisättyä työn mielekkyyttä sekä parannettua
työilmapiiriä.
Riika
Lähde: Puusa, Reijonen, Juuti & Laukkanen. 2012.
Akatemiasta markkinapaikalle. Helsinki: Talentum
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti