Kouluhommat ja vielä työt sen
ohella vievät paljon meidän aikaamme. Hommia on välillä niin paljon, ettei
tiedä, mistä aloittaisi tai mitä jatkaisi. Uusia hoidettavia tehtäviä tai
asioita tulee jatkuvasti lisää, on ne sitten kouluun liittyviä tai vaikkapa arkielämän
asioita. Asioiden priorisointi on
erittäin tärkeää kiireisessä elämässämme, jossa hoidettavat asiat vaan
kasaantuvat ja kasaantuvat. Tunne siitä, että aikaa on liian vähän tehtävien
määrään nähden aiheuttaa stressiä. Stressiä ei myöskään vähennä se, että
tärkeitä tehtäviä saattaa olla useita kerrallaan. Stressin onkin
todettu aiheuttavan tehtävien laadun heikkenemistä, tuloksellisuuden
laskua, luovuuden puutetta ja ihmissuhteiden kiristymistä. Nyt on siis
ajankäytön suunnittelun ja järjestelmällisyyden kehittämisen aika.
Oman kalenterin käyttö on toki
perinteinen, mutta toimiva tapa järjestää koulutehtävät, työtehtävät ja arkielämän
asiat. Kalenteriin ei kannata vain raapustaa epämääräisiä to do –listoja, vaan
käyttää hyväksi myös sen kellonaikamerkintöjä ja todella aikatauluttaa ja
laittaa kaikki tehtävät tärkeys- ja suorittamisjärjestykseen. Tämän voi tehdä
erikseen esimerkiksi koulutehtäville, työtehtäville ja harrastuksille, jos se
vain on mahdollista. Vai pitäisikö esimerkiksi kouluun liittyvät asiat ja
henkilökohtaiset asiat pitää omassa kalenterissaan ja hankkia ihan toinen
kalenteri työtehtäviä varten? Itse olen esimerkiksi aina pitänyt erikseen
koulun, töiden ja henkilökohtaiset sähköpostini. Jos on työmeili hukassa, on
sitä helpompi etsiä työn omasta sähköpostista kuin etsiä kaikkien sähköpostien
seasta. Se on kuitenkin varma, että asioiden ollessa edes jonkinnäköisessä
järjestyksessä kalenterissa, ei koulussa pyöri jatkuvasti mielessä työasiat ja
toisin päin.
Monissa lähteissä neuvotaan, että
tavoitettavuuttakin tulisi priorisoida. Kun esimerkiksi keskittyy vain tietyn
ajan päivästä olemaan tavoitettu, jää tehokasta aikaa muulle tekemiselle.
Voisit esimerkiksi päättää ettet ota koulupäivän aikana vastaan yhtään
puheluita ja hoidat puhelut koulun jälkeen. Vastaisit sähköposteihin ja muihin
viesteihin vain tiettyinä ajankohtina päivästä, jolloin puhelin ja tietokone
eivät tarvitsisi roikkua jatkuvasti mukana. Tämä käytäntö ei kuitenkaan sovi
kaikille ja jokaiselle päivälle. Joskus saattaa olla päiviä, jolloin tulee olla
sähköpostitse ja puhelimitse tavoitettavissa koko päivän ajan, mikä
tekeekin päivästä erityisen raskaan ja stressaavan. Varmasti jokainen tietää
fiiliksen siitä, kun on viettänyt rentouttavan viikonlopun ajattelematta mitään
kouluun ja töihin liittyviä asioita ja kun vihdoin pääsee nettiyhteyden ja ehkä
puhelimenkin ääreen. On ”tärkeitä” viestejä kerääntynyt niin sähköpostiin,
Facebookiin kun puhelimeenkin.
Jokaiselle meistä siis edellä mainitut asiat
ovat varmasti tuttuja. Miten sitten saisit pidettyä tällaiset päivät kasassa?
Oletko kuullut, että
harjoittelemalla kymmensormijärjestelmän, säästät useita minuutteja jopa
tunteja viikossa. Samoin järjestyksessä olevat paperit nopeuttavat niiden
löytymistä. Muistathan vaihtaa uuden roskapussin tilalle, kun olet
tyhjentämässä täyteen tulleen roskiksen. Kopiokoneen voi myös heti täyttää
isolla nipulla papereita eikä vain muutamalla paperilla, joita juuri sillä
hetkellä tarvitset. Päivittäin käytettävät tietokoneohjelmat ja sivustot
kannattaa myös pitää jatkuvasti auki tietokoneruudulla, koska niidenkin
uudelleen avaamiseen monesti päivässä kuluu yllättävän paljon turhaa aikaa.
Hyvä neuvo on myös toimia heti, kun kohtaat jonkin epäkohdan kotona tai
työpaikalla. Joskus on kuitenkin erittäin vaikeaa ryhtyä tuumasta toimeen ja
huomaakin lähteneensä jo monena aamuna pimeästä eteisestä tai kuinka vaikeaa
onkaan heittää se rikkinäinen sateenvarjo heti roskikseen ennen kuin vasta
uuden sateisen päivän yllättäessä huomaa asian. Kaikki nämä mitättömältäkin kuulostavat
asiat vaikuttavat tehokkuuteemme ihan myös arkielämässä. Kun nämä pienet,
turhaltakin kuulostavat asiat ovat kunnossa, on aina elämäsi lähempänä
järjestelmällisempää ja helpompaa toimintaa.
Lopuksi ihan konkreettinen vinkki,
jolla asiat ja tehtävät on helpompi pitää järjestyksessä. Tee itse alusta ja
taulukko kuvan esimerkin mukaisesti. Alustaan voi sitten lisätä post
it-lapuilla koulutehtäviä, työtehtäviä tai vaikkapa salitreenejä. Näin kaikki tehtävät
pysyvät mielessä ja tärkeysjärjestyksessä. Hyvänä vinkkinä vielä on lisätä
taulukkoon myös kesken jääneet asiat. Kun tehtävä on tehty loppuun voi post
it-lapun repäistä alustalta pois roskikseen. Näin on taas tehtävälista lyhentynyt
loppupäästä, vaikka alkuun olisikin tullut uusia asioita.
Susanne ja Katja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti