Mitä yhteistä on globaaleilla
yritysjäteillä L`oréalilla ja Applella
Molemmat ovat
itsensä pahimpia kilpailijoita ja ottavat siitä kaiken irti.
Luin
aiemmin tänä keväänä Steve Jobsin elämänkerran sekä Matt Haigin kirjoittaman
teoksen Brand Royalty, joka kertoo 100:sta maailmalla menestyneimmästä
brändistä.
Lukiessani
kosmetiikkajätti L`oréalin yritystarinaa Haigin teoksesta, mieleeni muistui
eräs kommenti Jobsin elämänkerrasta.
“ Jollet
sinä kannibalisoi itseäsi, joku muu tekee sen.”
Kommentti oli irroitettu keskustelusta, joka käytiin Applen tuotekehityksen yhteydessä. Eräs Jobsin kollegoista oli sitä mieltä ettei Apple voi julkaista Macintoshia, koska se olisi kova kilpailija Applen aiemmalle Apple II –koneelle.
Kommentti oli irroitettu keskustelusta, joka käytiin Applen tuotekehityksen yhteydessä. Eräs Jobsin kollegoista oli sitä mieltä ettei Apple voi julkaista Macintoshia, koska se olisi kova kilpailija Applen aiemmalle Apple II –koneelle.
Macintosh
oli ensimmäinen graafisella käyttöjärjestelmällä varustettu tietokone. Joka
saavutti kaupallista menestystä. Voittokulku olisi luultavasti ollut vielä
suurempi, ellei Applen silloinen toimitusjohtaja John Sculley olisi päättänyt
viime kädessä vielä korottaa Macintoshin hintaa 500 dollarilla luodakseen
kuilua Apple II:n ja Macintoshin välille.
Pelkästään
tuloksia tuijottamalla tehdään useimmiten huonoja päätöksiä. Ilman Jobsin
intohimoista suhtautumista tuotekehitykseen Macintoshia ei luultavasti olisi
tuotu markkinoille tai ainakaan samaan aikaan Apple II:n kanssa. Pelko siitä,
että tuote söisi markkinatilaa yrityksen toiselta tuotteelta ja vaikuttaisi
hetkellisesti kassavirtaan negatiivisesti on turhaa spekulointia. Fakta on,
että ellet sinä itse ole valmis ottamaan seuraavaa askelta, kilpailijasi varmasti
on.
L`Oréalin
kannibalismi itseään kohtaan näyttäytyy vieläkin suuremmassa mittakaavassa.
Heidän luomansa yrityksen sisäinen kilpailu ei kohdistu pelkästään tuotteisiin
vaan kokonaisiin brändeihin.
Jo
80-luvulla alkanut valloitusmatka on jatkunut tähän päivään asti yrityksen
kahmiessa itselleen jokaisen markkinoille astuvan mielenkiintoisen brändin.
Kosmetiikkajätti
on kasvanut järkälemäiseen mittakaavansa yritysostoillaan, mutta pelkästään
oikein ajoitetut kasvun tavoitteluun perustuvat hankinnat eivät yksinään riitä
menestykseen.
Haig
oli haastatellut kirjaansa L`Oréalin silloista toimitusjohtajaa Lindsay
Owen-Jonesia, joka kertoi Haigille haluavansa nimenomaan korostaa kilpailua ja
jännitteitä yhtiön omistamien brändien välillä. Kyseinen ajattelumalli
tuntuukin olevan L`Oréalin menestyksen salaisuus. Hankittujen brändien annetaan
säilyttää niiden yksilöllisyytensä ja erilaistavia tekijöitä pyritään
suorastaan korostamaan sen sijaan, että yhtiö yrittäisi sulauttaa brändejä itseensä
ja luoda näin eheämpää kuvaa L´Orèalista kosmeettisten tuotteiden jättiläisenä.
Yhtiön kasvu jatkuu, sillä heidän brändivalikoimastaan löytyy aina jotakin kuluttajien muuttuviin ostomieltymyksiin ja tarpeisiin.
Yhtiön kasvu jatkuu, sillä heidän brändivalikoimastaan löytyy aina jotakin kuluttajien muuttuviin ostomieltymyksiin ja tarpeisiin.
Vielä
mielenkiintoisempaa Applen kohdalla on se, että samaan aikaan kun yrityksen
tuotteet kilpailevat toisiaan vastaan, yritys pyrkii kuitenkin saumattomaan
yhtenäisyyteen niin asiakaskokemuksen kuin yrityksen tuloksenkin suhteen.
Jobs
kertoi elämänkerrassaan haluavansa Applen tavoitteen ja tuloksen ilmoitettavan
yhtenäisenä, jotta eri tiimit tuntisivat työskentelevänsä yhteisen tavoitteen
eteen ja voidakseen iloita myös toisten tiimien menestyksestä.
Jobs
myös haaveili tilanteesta, jossa kaikki tiimit voisivat työskennellä samassa
rakennuksessa ja tapaavansa toisiaan joka päivä.
Voisiko
resepti yrityksen menestykseen olla siis sopivassa suhteessa itsensä
kannibalisointia, rohkeutta ja samanaikaista pyrkimystä integrointiin?
Lähteet:
Matt Haig, 2004, Brand Royalty - How the world´s 100 brands thrive & survive
Walter Isaacson, 2011, Steve Jobs
Matt Haig, 2004, Brand Royalty - How the world´s 100 brands thrive & survive
Walter Isaacson, 2011, Steve Jobs
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti