keskiviikko 21. toukokuuta 2014

Facebook verhoaa julkaisusi suurelta yleisöltä – mitä seuraavaksi?



Facebook on jo vuosien ajan ollut sekä pienten että suurten yritysten pääasiallinen markkinointikanava sosiaalisessa mediassa. Facebookin suosio räjähti käsiin Suomessa vuonna 2007, jolloin miljoonia käyttäjiä liittyi palveluun. Myöhemmin myös yrityssivujen perustaminen markkinointitarkoituksiin on ollut Facebookissa mahdollista, ja tähän asti se on ollut ilmaista. Päivitysten, kuvien ja videoiden julkaisu yrityssivun aikajanalla on ollut ilmaista. Ainoita maksullisia palveluja yritysmaailman Facebookissa ovat olleet maksetut mainokset, joita pyörii sivun oikeassa laidassa sekä uutisvirrassa. Nyt Facebook tekee kaikesta tehokkaasta markkinoinnista maksullista. 

Luotettavien lähteiden mukaan Facebook lopettaa lähiaikoina ilmaisten yrityssivujen tarjoamisen käyttäjille. Tämä tapahtuu siten, että itse sivun perustaminen ei periaatteessa maksa mitään, mutta julkaisunsa näkyville saaminen puolestaan maksaa. Tähän asti sivut ovat voineet julkaista kaiken materiaalin ilmaiseksi joka ikisen tykkääjänsä nähtäville. Muutoksen tultua voimaan, julkaisujen yleisö leikkautuu 1-2 prosenttiin tykkääjien yhteismäärästä. Itse ylläpidän Avon Cosmetics Finlandin Facebook-sivua, jota käytän esimerkkinä yrityssivusta artikkelissani. Olen muutaman vuoden aikana onnistunut kovalla työnteolla hankkimaan Avonin Facebook-sivulle 8200 tykkääjää. Tällainen yleisö on melko tuntemattomalle suoramyyntimerkille elintärkeä, sillä koko yrityksellä on Suomessa yhteensä vain joitakin tuhansia aktiivisia asiakkaita. Käytännössä Facebookin suunnittelema leikkaus tarkoittaa sitä, että päivittäin julkaisemistani postauksista jatkossa korkeintaan 1600 saavuttaa tykkääjät eli kohdeyleisön. Erinäisten tutkimusten valossa häviävän pieni joukko tästä 1600:sta kiinnittää julkaisuihin minkäänlaista huomiota, tai lukeutuu edes potentiaalisiin asiakkaisiin.




Muita suosittuja sosiaalisen median markkinointikanavia yrityksille ovat esimerkiksi Instagram, Twitter, Pinterest, Weheartit, Tumblr ja YouTube. Edellämainituista kaikki muut ovat pitäneet ilmaisen linjan, paitsi YouTube osoittaa myös jo merkkejä muutoksesta. Videoiden alkuun lisätyt pakolliset mainospätkät kasvattavat mediajätin tilipussia mukavasti, ja katsojan on pakko kiinnittää huomiota mainokseen ainakin vaaditut 5 sekuntia. Tällöin vähintään tuotteen kuva ja logo palavat kiinni katsojan verkkokalvoille, vaikka mainos klikattaisiin pois heti kun mahdollista. Tämä vaikuttaa kuluttajien ostopäätöksiin alitajuisesti.

Yritysten markkinoinnin maksullistaminen pitkähkön ilmaisen ajanjakson jälkeen on kaikesta huolimatta nerokasta. Yritykset alkavat olla riippuvaisia tykkääjistään ja sosiaalisesta mediasta, monelle yritykselle siitä on tullut elintärkeä markkinointi- ja tiedotuskanava. Facebook, YouTube ja muut mainitut ovat bisneksiä, eivät hyväntekeväisyyttä, joten luonnollisesti ne pyrkivät tällä edistyneellä suunnitelmalla mahdollisimman suuriin liikevoittoihin. Isoille yrityksille vaiva ei liene kovin suuri, sillä esimerkiksi kauneusjätti L’Oréalin 7 miljoonasta tykkääjästä 2% on jo paljon. Selvää on myös se, että suurilla yrityksillä on varaa maksaa mainonnastaan sosiaalisessa mediassa samoin kuten missä tahansa muussa mediassa. Suurin haitta tästä muutoksesta on siis pienille ja aloitteleville yrityksille, joilla ei ole varaa maksaa sosiaalisen median markkinointikuluja. Tai jos varaa on, valitettavasti julkaisujen laatu tai kattavuus ei aina takaa maksettujenkaan mainosten tehoa, jolloin rahaa menee kankkulan kaivoon.

Joten mitä pienet yritykset aikovat tehdä sosiaalisen markkinoinnin suhteen? Onko mahdollista vapautua somemarkkinoinnin kahleista ja vihdoinkin keksiä jotain ihan uutta?

Jos jollakin on ideoita tai kommentoitavaa, kuulisin niitä mielelläni. :)

-          - Katja Parkkinen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti