Jokainen NKAHOS11 – ryhmäläinen varmasti muistaa hyvinkin
elävästi ensimmäisen vuoden hämmennyksen Turun Ammattikorkeakoulussa -meitä ei
opetettu lainkaan! Ainakin minä ihmettelin alkuun suuresti, kun meillä ei
ollutkaan luentoja päivästä toiseen niin kuin ammattikorkeakoulussa kuuluu
olla; ja missä kaikki tylsät tenttikirjat, joista pitää opetella ulkoa ties
mitä pieniä yksityiskohtia jotta ansaitsee hyvän kurssiarvosanan? Tällaista
emme ole kokeneet juuri lainakaan koko estenomiopintojen aikana. Saimmekin
jotain paljon parempaa.
En ollut koskaan kuullutkaan käsitteestä
innovaatiopedagogiikka ennen näihin opintoihin ryhtymistä. Nyt, vajaa kolme
vuotta myöhemmin tekniikka on tullut hyvinkin tutuksi ja alan ymmärtämään sen
antamia mahdollisuuksia ja hyötyjä. Se, että opettajat eivät kaada saavi
kaupalla uutta informaatiota meidän niskaamme luennoilla ja oppitunneilla, vaan
”joudumme” itse hakemaan tietoa erilaisten tutkivien tehtävien ja projektien
kautta, on huomattavasti järkevämpää ja kestävämpää. Minulla ainakin syvimpään
juurtuneet oppimiskokemukset ovat liittyneet johonkin, mitä olen itse saanut
aikaan, eikä siihen, mitä joku toinen on minulle paasannut luokan edessä. Niin
kuin sitä sanotaan: tekemällä oppii – ja virheistä myös.
Oikeastaan innovaatiopedagogiikan syvin olemus avautui
minulle vasta viimeisinä viikkoina luokkamme treeneissä. Mihin tämä erilainen
oppimistekniikka oikein loppujen lopuksi tähtää? Siihen, että oppiminen ja kehittyminen
eivät loppuisi sillä samalla sekunnilla kun laitamme koulun oven perässämme
kiinni tutkintotodistus kädessämme. Siihen, että meihin olisi viimeisien
vuosien aikana juurtunut innovaatiopedagogiikan vaatima omatoimisuus ja
tiedonjano niin syvälle, että jatkamme sitä itsestään myös opintojen ollessa
ohi. Suhteellisen vapaat kädet koota itseä kiinnostava lukuohjelma ja vapaus
valita mistä tuottaa pakkopullat ovat ohjanneet meitä vaivihkaa elinikäisen
kehittymisen avainten luo. Meihin on jatkuvasti yritetty juurruttaa uusia
tapoja, joista emme pääse irti, vaan jatkamme samalla tiellä myös opintojen
ollessa menneisyyttä. Innovaatiopedagogiikan vuoksi meidän normaaliin arkeen
kuuluu lukea paljon erilaisia kirjoja ja pitää itsemme ajan hermoilla tässä hyvinkin
muuttuvassa alassa, meille on myös tavallista purkaa ajatuksiamme ja oivalluksiamme
jotenkin konkreettisesti, oli keinona sitten blogiteksti, video tai vaikkapa runo.
Tätä meidän arkemme kuuluisi sisältää yhtä automaattisesti kuin vaikkapa
syöminen.
Mutta. Sitten tulee tämä kaamea mutta – sana, joka kumoaa
kaiken edellä mainitun.. Olen nyt itse ollut reilu pari kuukautta ”omillani”.
Olen siis muuttanut opiskelupaikkakunnalta pois, jäljellä enää opinnäytteen
tekeminen. Mitä onkaan tapahtunut tässä ajassa? – Suoraan sanottuna ei mitään!
Kuinka voinkaan olla näin paikoilleen jämähtänyt. Minä – joka liputan
innovaatiopedagogiikan puolesta henkeen ja vereen, ja jonka suurin pelko on
ollut opiskeluiden jälkeen kehittymättömyys?!? Löydän itseni vain keksimästä
hyviä tekosyitä miksi en tänäänKÄÄN ota kirjaa käteeni tai tutkiskele uusia
tuulia netin ihmeellisestä maailmasta. Ihminen on käsittämättömän laiska. Ja
äärimmäisen hyvä keksimään tekosyitä! Uskon silti vakaasti siihen, että kun edes tiedostan nämä
asiat ja soimaan itseäni saamattomuudesta, niin peli ei ole vielä (ainakaan
täysin) menetetty. Ja olen ainakin saanut hyvät valmiudet kehittymiseen
oma-aloitteisesti, tiedän mistä aloitan ja mitä teen kun vain saan itseäni niskasta kiinni.
Olen erittäin tyytyväinen viimeisien
vuosien opetukseen (tai sen puuttumiseen). Meille kaikille on annettu kaikista
parhaimmat avaimet elinikäiseen kehittymiseen. Jokaisen on vain päätettävä
kuinka näitä avaimia hoitaa ja mihin niitä käyttää. Ne ovat kuitenkin sinulle
ja minulle annettu, eikä niitä voi kukaan enää ottaa pois.
-Mammu
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti