tiistai 26. marraskuuta 2013

Blogit ja markkinointi


Vielä jokunen vuosi sitten pidin blogeja hieman erikoisina. Kuka nyt haluaa kirjoittaa nettipäiväkirjaa julkisesti? Pian olin kuitenkin blogikoukussa – huomasin seuraavani useampaa muotiin ja kauneudenhoitoon liittyvää blogia lähes päivittäin. En tiedä moniko osasi aluksi ennustaa blogeista jättimenetystä ja jopa kilpailijaa aikakauslehdille. Jossain vaiheessa blogien aikakauden uskottiin jo jäävän historiaan, mutta nykyäänhän ne porskuttavat eteenpäin vahvemmin kuin koskaan. Bloggaajat ja lehdet tekevät myös tiivistä yhteistyötä, ja uusia kiinnostavia blogeja hamutaan lehtien alle sitä mukaan kun niitä ilmestyy. Ja niitähän ilmestyy kuin sieniä sateella.

Luen blogeja useita tunteja viikossa.  Klikkailen aamuteen ääressä läpi useat suosikkini ja viimeistään illalla tsekkaan loput. Ajattelin tämän ennen jopa turhamaisuutena, sillä rehellisyyden nimissä  todettakoon että useimmat lukemani postaukset liittyvät tavalla tai toisella ulkonäköön, pukeutumiseen, sisustukseen ja matkustamiseen. Blogit ovat myös vuosien varrella aiheuttaneet melkoisen tuntemuksien vyöryn. Olen ilahtunut, vihastunut, kadehtinut ja herkistynyt. Ennen kaikkea olen kuitenkin saanut blogien maailmasta paljon uutta tietoa ja tekstit ovat herättäneet ajatuksia ja myös keskustelua ystävien kesken.

Bloggaajia on joka lähtöön, mutta niin on myös lukijoitakin. Olen tullut tiedostavammaksi blogien seuraajaksi ja mieltymykseni lukemisen suhteen vaihtelevat  muun muassa mielialan ja vuodenajan mukaan. Viime aikoina olen erityisesti kiinnostunut myös blogien käytöstä markkinoinnissa. Erityisesti kosmetiikkaa markkinoidaan blogien avulla erittäin ahkerasti. Suosituimpien kauneusbloggaajien meikkipussukoista tuntuu löytyvän ajoittain niin samat kajal-kynät kuin kynsilakatkin, mutta taidan tässä yhteydessä jättää mainitsematta nämä maahantuojat jotka ovat erittäin eteviä käyttämään blogeja markkinoitikanavana.

Blogimainonnan merkitystä erityisesti nuorten kulutustottumuksiin ei sovi väheksyä. Siinä missä ennen kosmetiikkaosastoilta tultiin ostamaan Ellen tai Trendin kauneuspalstoilla epäsuorasti mainostettuja tuotteita, nykyään hamutaan bloggaajien suosikkeja. Kritiikki naistenlehtien ja mainostajien salaisista sopimuksistahan nousi otsikoihin jo jokin aika sitten, ja blogien kautta saaduista lahjuksista jaksetaan jauhaa aika ajoin. Todellisuudessa kuitenkin pienet yritykset saavat  blogien kautta pienellä vaivalla ja heppoisella summalla laajalti näkyvyyttä.  Tämän kaltainen markkinointi saapui Suomeen hieman jälkijunassa jos verrataan itseämme vaikkapa rakkaaseen länsinaapuriimme. Kauneudenhoitoalan ammattilaisena ei sovi unohtaa blogien ja muun sosiaalisen median käyttöä edullisena markkinointikeinona. Suosittelen erilaisiin blogeihin tutustumista jokaiselle, sillä tunnen itse pysyväni ajan hermolla ja valveutuneena uusimpien villitysten suhteen seuraamalla blogimaailman hömpötyksiä. 

Essi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti