Vielä jokunen vuosi sitten pidin blogeja hieman erikoisina.
Kuka nyt haluaa kirjoittaa nettipäiväkirjaa julkisesti? Pian olin kuitenkin
blogikoukussa – huomasin seuraavani useampaa muotiin ja kauneudenhoitoon
liittyvää blogia lähes päivittäin. En tiedä moniko osasi aluksi ennustaa
blogeista jättimenetystä ja jopa kilpailijaa aikakauslehdille. Jossain
vaiheessa blogien aikakauden uskottiin jo jäävän historiaan, mutta nykyäänhän
ne porskuttavat eteenpäin vahvemmin kuin koskaan. Bloggaajat ja lehdet tekevät
myös tiivistä yhteistyötä, ja uusia kiinnostavia blogeja hamutaan lehtien alle
sitä mukaan kun niitä ilmestyy. Ja niitähän ilmestyy kuin sieniä sateella.
Luen blogeja useita tunteja viikossa. Klikkailen aamuteen ääressä läpi useat
suosikkini ja viimeistään illalla tsekkaan loput. Ajattelin tämän ennen jopa
turhamaisuutena, sillä rehellisyyden nimissä
todettakoon että useimmat lukemani postaukset liittyvät tavalla tai
toisella ulkonäköön, pukeutumiseen, sisustukseen ja matkustamiseen. Blogit ovat
myös vuosien varrella aiheuttaneet melkoisen tuntemuksien vyöryn. Olen
ilahtunut, vihastunut, kadehtinut ja herkistynyt. Ennen kaikkea olen kuitenkin
saanut blogien maailmasta paljon uutta tietoa ja tekstit ovat herättäneet
ajatuksia ja myös keskustelua ystävien kesken.
Bloggaajia on joka lähtöön, mutta niin on myös lukijoitakin.
Olen tullut tiedostavammaksi blogien seuraajaksi ja mieltymykseni lukemisen
suhteen vaihtelevat muun muassa mielialan
ja vuodenajan mukaan. Viime aikoina olen erityisesti kiinnostunut myös blogien
käytöstä markkinoinnissa. Erityisesti kosmetiikkaa markkinoidaan blogien avulla
erittäin ahkerasti. Suosituimpien kauneusbloggaajien meikkipussukoista tuntuu
löytyvän ajoittain niin samat kajal-kynät kuin kynsilakatkin, mutta taidan
tässä yhteydessä jättää mainitsematta nämä maahantuojat jotka
ovat erittäin eteviä käyttämään blogeja markkinoitikanavana.
Blogimainonnan merkitystä erityisesti nuorten
kulutustottumuksiin ei sovi väheksyä. Siinä missä ennen kosmetiikkaosastoilta
tultiin ostamaan Ellen tai Trendin kauneuspalstoilla epäsuorasti mainostettuja
tuotteita, nykyään hamutaan bloggaajien suosikkeja. Kritiikki naistenlehtien ja
mainostajien salaisista sopimuksistahan nousi otsikoihin jo jokin aika sitten,
ja blogien kautta saaduista lahjuksista jaksetaan jauhaa aika ajoin. Todellisuudessa
kuitenkin pienet yritykset saavat blogien kautta pienellä vaivalla ja heppoisella
summalla laajalti näkyvyyttä. Tämän
kaltainen markkinointi saapui Suomeen hieman jälkijunassa jos verrataan
itseämme vaikkapa rakkaaseen länsinaapuriimme. Kauneudenhoitoalan
ammattilaisena ei sovi unohtaa blogien ja muun sosiaalisen median käyttöä edullisena
markkinointikeinona. Suosittelen erilaisiin blogeihin tutustumista jokaiselle,
sillä tunnen itse pysyväni ajan hermolla ja valveutuneena uusimpien villitysten suhteen seuraamalla blogimaailman hömpötyksiä.
Essi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti